Adam Asnyk na terminalu OT Port Gdynia

Adam Asnyk to statek z serii nowoczesnych drobnicowców wielozadaniowych Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego SA CHIPOLBROK. Jednostka o 199,80 m długości, 27,80 m szerokości, 11 m zanurzenia oraz 30 435 t nośności, zawitała na terminal OT Port Gdynia po dłuższej przerwie.

27 maja br. przy głębokowodnym stanowisku o max. zanurzeniu 13 m, przy Nabrzeżu Rumuńskim odbył się załadunek 19 sztuk szpul wraz z osprzętem. Ładunek o łącznej wadze 915 ton został zładowany na statek mv Adam Asnyk ciężkimi dźwigami portowymi Liebherr LHM o max. udźwigu do 80 ton, jak i ze względu na wagę jednostkową przekraczającą 47 t oraz rozmieszczenie ładunku w ładowni statku od strony wody, dźwigami statkowymi. Jednostka wyposażona jest w dźwigi, umożliwiające przeładunek sztuk o wadze jednostkowej do 640 ton. Poza załadunkiem szpul odbyła się również ciekawa operacja przeładunku transformatora o wadze 102 tony w relacji burta-burta, czyli bezpośrednio ze statku mv Tanais na jednostkę mv Adam Asnyk dźwigiem statkowym.

Spedytorem odpowiedzialnym za cały proces logistyczny była firma Okmarit, z kolei Agentem statku jest firma Polbrok. Przygotowanie logistyczne dostarczenia ładunku drogą lądową w miejsce załadunku na statek było utrudnione ze względu na wagę jednostkową oraz wymiary szpul.

Terminal OT Port Gdynia, który w tym roku obchodzi jubileusz 25-lecia, jako uniwersalny terminal portowy z powodzeniem obsługuje wszelkie ładunki drobnicowe, w tym elementy dostaw inwestycyjnych, project cargo oraz sztuki ciężkie. Roczny potencjał przeładunkowy całego terminala to blisko 3,5 mln ton. OT Port Gdynia posiada także dedykowany terminal ro-ro i jest jednym z największych operatorów w zakresie przeładunków w technologii ro-ro (obsługa ładunków tocznych, naczep) oraz przeładunku i magazynowaniu papieru oraz wyrobów papierniczych, w tym celulozy. Spółka dysponuje zarówno wyspecjalizowanym sprzętem do obsługi ładunków ro-ro, jak i odpowiednią infrastrukturą portową pod ładunki drobnicowe i masowe suche.